E-loket voor informatieplicht energiebesparing open!

07 maart 2019

Op 1 juli 2019 gaat de informatieplicht energiebesparing van start. Bedrijven die meer dan 50.000 kWh elektriciteit per jaar en/of 25.000 m3 gas per jaar verbruiken, moeten dan hebben aangegeven hoever ze zijn met het realiseren van energiebesparende maatregelen. De deadline hiervoor is 1 juli 2019. Geldt de informatieplicht Energiebesparing voor uw organisatie?  Dan kunt u er nu mee aan de slag. Het e-loket hiervoor is geopend!

Wat heeft u nodig om in te loggen?

Om in het e-loket in te kunnen loggen, heeft u een e-herkenningssleutel niveau 1 nodig. Let op! Heeft u deze nog niet, hou er dan rekening mee dat de aanvraag een aantal dagen kan duren. Vraag hem dus op tijd aan, zodat u de deadline voor de informatieplicht Energiebesparing niet mist.

Vergeet ook niet om bij de hand te hebben:

Naast een e-herkenningssleutel zijn er nog een aantal zaken die u nodig heeft om de informatie in het e-loket in te kunnen vullen:

  • KvK nummer
  • NAW gegevens, bedrijfstak en maatregellijst per inrichting. ‘Inrichting’ is een andere term voor ‘vestiging’. Wanneer uw bedrijf of organisatie meerdere vestigingen heeft, dient u dit voor elke vestiging in te vullen.
  • Jaarverbruiken per inrichtingWanneer uw bedrijf of organisatie meerdere vestigingen heeft, dient u dit voor elke vestiging in te vullen.
  • NAW gegevens intermediair. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer u gebruikmaakt van een intermediair. Deze intermediair moet door u gemachtigd worden om de gegevens voor u in te vullen. Het machtigingsformulier kunt u hier vinden.
  • Geef aan of uw organisatie deel neemt aan EU ETS, CO vereveningssysteem, MJA3.
  • Geef aan of uw organisatie auditplichtig is conform EED.

Invullen maatregelen informatieplicht Energiebesparing

Per inrichting kiest u één maatregellijst. Er zijn in totaal 19 lijsten voor de bijbehorende bedrijfstakken. Wanneer de inrichting niet valt onder een van deze standaard bedrijfstakken, dan kiest u ‘bedrijfstak zonder EML’. In dit geval dient u maatregelen uit twee verschillende lijsten te selecteren. Kies hiervoor twee lijsten waarvan activiteiten op de inrichting worden uitgevoerd.

Per maatregel dient u een keuze te maken uit: wel genomen / niet genomen / alternatieven. Met invullen van deze keuze bent u nog niet klaar. Vult u ‘wel genomen’ in, dan dient u nog aan te geven of de maatregel helemaal of gedeeltelijk is uitgevoerd. Ook moet u laten zien welke variant van de maatregel u heeft uitgevoerd.  Heeft u een alternatieve maatregel genomen, dan dient u nog wel te motiveren dat deze maatregel op zijn minst een gelijkwaardig energiebesparend effect behaalt. Ook wanneer u een maatregel niet genomen heeft, moet u aan te geven waarom dit (nog) niet gedaan is. Houd er ook rekening mee dat u geen bijlagen kunt toevoegen.

Voorkom het nemen van onnodige maatregelen

Om te voldoen aan de informatieplicht Energiebesparing kijkt u naar de Erkende Maatregelen lijst. Alleen kan het zomaar zijn dat voor uw organisatie bepaalde maatregelen niet binnen vijf jaar terug te verdienen zijn. U hoeft deze maatregelen dan nog niet uit te laten voeren. Voorkom het uitvoeren van de verkeerde maatregelen!  Zeker weten dat u de juiste maatregelen neemt en invult in het e-loket? Nibag helpt u hier dan graag bij. Neem contact op met Marloes Bosman via 088 9600 900 of m.bosman@nibag.nl.

Neem direct contact op

Hoe zat het ook alweer?

Lees hier alles over de informatieplicht energiebesparing.

Ben ik informatieplichtig?

Wilt u weten of u moet voldoen aan de informatieplicht? Vul deze checklist dan in.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Terug naar overzicht