Brandveiligheid van elektrische auto's

15 maart 2020

De populariteit van elektrische in Nederland groeit. Die auto’s moeten natuurlijk wel ergens geparkeerd worden. Onze adviseurs zien steeds vaker stallings- en oplaadplaatsen voor elektrische auto’s in parkeergarages. Normaal gesproken is dit veilig, maar er zijn situaties denkbaar dat het laden van een elektrische auto brand kan veroorzaken. Denk aan een productiefout, een beschadigde batterij of een fout bij het (ont-)laden. Hoe zit het dan met de brandveiligheid van deze auto’s?

Nog geen beleid. Wel extra risico.

Omdat de ontwikkeling van de elektrische auto nog zo nieuw is, zijn nog niet alle risico’s in kaart gebracht. Hierdoor is er nog geen beleid gevormd. Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) stelt dat er wel degelijk extra risico’s gebonden zijn aan het stallen van elektrische auto’s. Het blussen van deze auto’s vergt namelijk een andere aanpak. Een brandende lithum-ion batterij, waar de meeste elektrische auto’s gebruik van maken, kan lastig geblust worden. Vanwege de goede afscherming is het lastig om bluswater in de (brandende) cellen van de batterij te krijgen. Daarnaast komen bij een brandende lithum-ion batterij veel brandbare en toxische gassen vrij.

Praktische maatregelen

Ondanks dat er nog geen beleid is, stelt het IFV een aantal praktische maatregelen voor. Denk zoals het gebruiken van duidelijke instructies over wat te doen bij calamiteiten en het hebben van een noodstop. Ook Nibag heeft enkele passende voorzieningen geformuleerd in maatwerkadviezen naar aanleiding van inspecties. Meer weten hierover? Neem contact op met Martin Jutte: 088 9 600 900 of m.jutte@nibag.nl.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Terug naar overzicht